klap Brijder menu uit
afbeelding 1
afbeelding 2
afbeelding 3
afbeelding 4

Real-time strategy

Real-time strategy (RTS) is de aanduiding voor een bepaald type strategisch computerspel waarbij de speler realtime controle krijgt over een aantal militaire eenheden en gebouwen waarmee, door het nemen van strategische beslissingen, één of meer vijanden verslagen dienen te worden. De strategieën hebben bijvoorbeeld betrekking op het produceren van nieuwe eenheden, het verdedigen van de basis en het aanvallen van de vijand. Dit genre staat tegenover turn-based strategy, waarbij de beslissingen per speler om beurten worden genomen.
De strategische aspecten komen zowel bij het opzetten en onderhouden van de economie en productie van eenheden als bij het voeren van gevechten naar voren. De mate van planning en de gebruikte strategieën en tactieken bepalen het verloop in een RTS-spel.

Social media

Iets wat op het eerste gezicht los lijkt te staan van het gamen, maar op korte termijn van nog veel grotere invloed op de wereld van gamers zal zijn, zijn de social media, met Facebook als de grootste invloedfactor.

Facebook

Op 4 februari 2004 richtte een klein groepje studenten aan de Harvard Universiteit onder leiding van de toen 19 jarige Mark Zuckerberg een netwerkje op waar hun medestudenten lid van konden worden. Het idee was om studenten met elkaar in contact te brengen, en hen de mogelijkheid te bieden om hun sociale netwerk uit te breiden. Het bleek een zodanig geslaagd concept, dat er al snel werd uitgebreid naar andere universiteiten. Toen ook dat een ongekend succes bleek te zijn, besloten ze om in 2006 hun Facebook voor iedereen toegankelijk te maken.

Los van de enorme inkomsten die worden gehaald uit het aanbieden van advertentieruimte op de site, stromen er inmiddels miljarden dollars binnen door het aanbieden van games. Facebook begint steeds meer een platform te worden voor zogenaamde browserspelletjes; spellen die gespeeld kunnen worden via software die draait op de server van een website, en die in de internetbrowser gespeeld kunnen worden.

De browserspelletjes zijn vaak simpel van opzet, en daarom voor een enorm breed publiek toegankelijk. Bij de commerciële varianten, die op Facebook inmiddels volop aanwezig zijn, wordt gebruikgemaakt van een uitgekiend systeem om spelers vast te houden. Over het algemeen zijn de spellen gratis, maar kunnen er zoals bij World of Warcraft door middel van betalingen extra accessoires gekocht worden. Vanuit commercieel oogpunt is het daarom belangrijk dat mensen blijven terugkeren, en gestimuleerd worden om uiteindelijk geld uit te gaan geven. Er is dus erg goed nagedacht over de structuur van de spellen. Sommige analisten beweren dat dit genre binnen het gameaanbod de komende jaren een dominante rol zal gaan spelen, en de markt van de spelcomputer kan gaan overtreffen.

 

Terug naar FAQ-overzicht