klap Brijder menu uit
afbeelding 1
afbeelding 2
afbeelding 3
afbeelding 4

Werking gamen

Het kan lastig zijn het spel te verlaten of even weg te leggen. Zo zijn er games waarin je in korte tijd veel beter wordt in het spel, waardoor je wilt doorgaan.

In de meeste games die gespeeld worden, zorgen onder andere die ingebouwde ‘prikkels’ ervoor dat een gamer door wil gaan.

Veel games kennen een ingenieus beloningssysteem met bijvoorbeeld:

Sociale druk

Sommige games worden live online gespeeld met andere spelers. Dat kan een gamer onder druk zetten: samen spelen is natuurlijk leuk, maar kan er ook voor zorgen dat je langer doorspeelt omdat je wordt uitgedaagd of omdat een groep spelers (een guild of clan) jou nodig heeft om een level te halen. Oproepen om te gaan spelen (soms via sociale media) blijken lastig te weerstaan.

Tijdsdruk

Soms zit er in het spel ook tijdsdruk. Bij het spel Farmville moeten spelers gezaaide groenten na een bepaalde tijd oogsten, real time.

Het kan dus zijn dat een speler midden in de nacht achter de computer moet om zijn sla te oogsten, anders is de oogst verloren en niets meer waard. Ook lastig: online spelen met mensen uit een andere tijdzone. Dat kan ervoor zorgen dat je op tijden speelt die je anders misschien in bijvoorbeeld je bed zou liggen.


Lees verder: risico's gamen